Kan du ha nytte av søkemotoroptimalisering?

Har du en nettside, nettbutikk, blogg eller noe du forsøker å få folk til å lese, så kan søkemotoroptimalisering være nyttig for deg. Men hva er det egentlig for noe? 

Selve ordet betyr å gjøre nytte av metoder for å øke en nettsides synlighet eller ranking på søkemotorens resultatsider. Internett har blitt et stort og uoversiktelig sted med utrolig mange sider, og alle som benytter seg av søkemotorer har fått en tanke om at det som ligger på de første sidene er det som er mest relevant for deres søk. Når gadd du sist å lete gjennom 20-30 sider med søkeresultater?

På 90-tallet reagerte søkemotorene på enkeltord, og den gang var det greit ettersom søk ikke genererte så mye resultater som de gjør i dag. Nå har søkemotorene utarbeidet metoder for å rangere sidene etter hva som er mest relevant for ditt søk. Ved  benytte søkemotoroptimalisering så gjør du websidene dine mer tilgjengelig for indekseringsrboten til søkemotorene, og du får en bedre plassering. En indekseringsbot kalles også en spider eller en webcrawler som i praksis er et automatisk program som leser internettsider og systematiserer dem.

Så hvordan kan du forbedre din plassering i søkemotorene? Det finnes metoder du kan benytte deg av som går direkte på nettsiden, men det finnes også metoder du kan benytte deg av på utsiden av nettsiden din.

Googles logo

På din egen side

Her gjelder det å være bevisst på hvordan søkeord og begreper er nevnt i tekstene på siden din. Se på hvordan du har brukt de forskjellige HTML-elementene og hvordan lignende sider skriver om samme type tematikk, bruker de samme begrep som deg?

Metoder utenfor din side

Her kommer mye ann på hvor villig du er til å legge inn noen kroner i å manipulere forhold som ligger utenfor nettstedet. Du kan benytte deg av linketjenester eller gjensidige avtaler om deling av linker. Du kan velge å ha betalte oppføringer i blant annet firmakataloger eller være en del av en såkalt linkfarm. Det er også mulig å bruke boter som dumper linkspam i kommentarfelt, gjestebøker, på blogger og andre steder hvor leser er fri til å redigere innhold. Dette kalles også gerilja-markedsføring.

Moralsk forsvarlig?

Man kan bruke andre metoder også, som ligger i grenseland for hva som er etisk riktig. For eksempel kan man ha en side som viser til brukeren, men en annen side som vises for indekseringsroboten. Dette er dårlig skikk ettersom det anses som galt å endre innholdet når besøkende kommer til siden.

I dag finnes det flere firma som leverer tjenester hvor de forbedrer rankingen til eiere av nettsider ettersom de betaler for det. Mange ser på det som moralsk forkastelig å benytte seg av kjente svakheter i søkemotorene på den måten. Andre mener at man ikke kan blande etikk og butikk i dette tilfellet. For kundene er uansett resultatet det samme; bedre synlighet i søkemotorene noe som betyr flere besøk og eventuelt salg.

Hvorvidt man ønsker å benytte seg av søkemotoroptimalisering eller ikke, og hvilke metoder man foretrekker, er opp til en selv å avgjøre. Men ingen kan protestere på at dette er nyttige hjelpemiddel i dagens nettmarked.