Med stjerner i sikte

Nett-casino går stadig nye veier for å reklamere for sine sider, og de siste årene har vi sett en økende bruk av kjendiser og store stjerner som stiller opp for de største nett-casinoene. Den siste ut er Tone Damli Aaberge som stiller opp for Betsson. 

Skal man dømme etter den stadig økende spillermassen i Norge, og det faktum at det å spille på nett-casino blir stadig mer populært, så må markedsføringen de forskjellige selskapene gjennomfører, fungere på et plan.  Dette på tross av at det å markedsføre lotteri og pengespill som ikke har tillatelse i Norge i følge Lotteriloven, pengespillloven og totalisatorloven er forbudt. I praksis er det pr i dag kun Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som kan markedsføre seg i Norge.

En måte å omgå denne lovgivningen på er å sørge for redaksjonell omtale av nett-casino ettersom dette er beskyttet av grunnlovens §100 om ytringsfrihet.  Hva er så den beste måten å få til redaksjonell omtale? Det er å hyre inn kjendiser som såkalt ambassadører for sitt nettsted. Jo større kjendisen er, jo mer omtale vil det bli. Men det er viktig at omtalen ikke er spilltilbyderen som har tatt initiativ til omtalen.

Har du vunnet?

Aasberge = smart valg

Valget av Tone Damli Aaberge er strategisk smart. Hun er i en livsfase der det skjer mye endringer og det norske folk følger spent med på både hennes forhold, hennes graviditet og hennes karriere. Dette betyr at hver gang noen skriver en sak om henne, hvilket i utgangspunktet er veldig ofte, kan det nevnes at hun er Betsson-ambassadør. Det kan ses på som ubetydelig, men med en kjendis som har den statusen hun har, så vil en slik form for markedsføring ha betydning. Til og med de sakene som kom rett etter nyheten ble sluppet, hvor folk stilte seg kritiske til at hun v ar blitt Betsson-ambassadør, har god virkning.

Norsk tipping opplevde også å bli refset når de valgte å bruke kjendiser i markedsføring og gjennomføring av sine tjenester. Mange mente det var dobbeltmoralsk ettersom de selv kritiserer andre spill-nettsteder for akkurat det samme. NRK valgte den tidligere glamourmodellenAylar Lie som sin tv-vertinne, etter at hun hadde vært ambassadør for Betsson i 2 år.